SPACER PO SUCHEJ BESKIDZKIEJ Powiatsuski 10 lutego 2022

SPACER PO SUCHEJ BESKIDZKIEJ

Trasa prowadzi w przeważającej części zgodnie z przebiegiem wyznakowanego biało-niebieskimi kwadratami Miejskiego Szlaku Historycznego. Długość trasy – ok. 8,5 km, czas przejścia: ok. 4 godz. (nie licząc zwiedzania ekspozycji Muzeum Miejskiego Suchej Beskidzkiej, na co należy przeznaczyć dodatkowe 1-1,5 godz.). Wariant zwiedzania pomijający wyjście na górę Jasień oraz na platformę widokową nad Garcami, skraca trasę o ok. 4 km i pozwala zaoszczędzić ok. 1,5 godz.

Spacer rozpoczynamy na ul. Mickiewicza, przed budynkiem stacji kolejowej, wzniesionym na początku lat 80. XIX w. w stylu charakterystycznym dla tego typu obiektów w monarchii austro-węgierskiej. Suska stacja była ważnym węzłem kolejowym na szlaku tzw. kolei transwersalnej, przebiegającej wzdłuż Karpat i łączącej Czadcę (obecnie na terenie Słowacji) z Husiatyniem k. Lwowa. Następnie kierujemy się na południe ul. Spółdzielców, idąc początkowo wraz z czerwonymi znakami najstarszego polskiego szlaku turystycznego w Beskidach Zachodnich wytyczonego w 1906 r. z Suchej do Zawoi przez Hugona Zapałowicza,  i wkrótce opuszczamy asfalt, wspinając się na stok zw. „Cholerne”. Tu, po prawej, na skraju lasu, znajduje się dawny cmentarz choleryczny, na którym spoczywają ofiary epidemii tyfusu i cholery, która nawiedziła Suchą w latach 1847-52. Wyżej podchodzimy stromo aż do rozwidlenia dróg na wypłaszczeniu. Tu skręcamy w lewo i idziemy wzdłuż granicy łąk, a następnie przecinamy wąski pas lasu, wychodząc na ul. Armii Krajowej, która zaprowadzi nas do cmentarza parafialnego, gdzie zachowało się sporo zabytkowych nagrobków z XIX/XX w. i żeliwnych krzyży, kutych m. in. w suskich hutach.

Od cmentarza schodzimy krótko na północ ul. Kościelną w kierunku pobliskiego zespołu kościelno-klasztornego

Kontynuując spacer ul. Kościelną wychodzimy wkrótce na suski rynek, którego najcenniejszym zabytkiem Rynku jest drewniana karczma „Rzym”. W sąsiedztwie karczmy znajduje się fontanna zaprojektowana w 2005 r. przez Wiesława Kwaka z okazji jubileuszu 600-lecia osady, a nieco niżej, pod słupem z drogowskazami w płytę rynku wtopiona jest stylizowana taśma filmowa, upamiętniająca Billy’ego Wildera (1906-2002), urodzonego w Suchej wybitnego reżysera, zdobywcy kilku Oskarów (miasta na drogowskazach, to kolejne miejsca, w których B. Wilder mieszkał po wyjeździe ze Suchej).

Z rynku wyruszamy na północ ul. Zamkową, przekraczając dwukrotnie tory linii kolejowej Kraków – Zakopane, oraz stojący pomiędzy nimi most na rzece Stryszawce i wchodzimy na teren zespołu zamkowo-parkowego.

Dysponując większą ilością wolnego czasu, warto wybrać się dodatkowo na spacer leśną ścieżką na wznoszącą się ponad zespołem zamkowym górę Jasień, gdzie znajduje się kaplica wzniesiona dla upamiętnienia walk, które w rejonie Jasienia i Suchej toczyły się w okresie konfederacji barskiej (1768-1772).

Wracamy ul. Zamkową w stronę rynku. Po lewej, na stoku Mioduszyny, widać charakterystyczny krzyż i platformę widokową. Można na nią dotrzeć w ok. 25 min. za znakami niebieskimi szlaku turystycznego PTTK, odchodzącymi tuż przed mostem na Stryszawce w lewo, wzdłuż placu targowego.

Z rynku udajemy się na zachód, ul. Mickiewicza, mijając po drodze kolejne interesujące obiekty: po lewej stronie ceglany budynek dawnego ck Sądu Powiatowego i Urzędu Podatkowego wzniesiony w 1905 r., a po prawej – dawną siedzibę zarządcy hut suskich (XIX-wieczny, murowany budynek o charakterze miejskiej willi) oraz trzy drewniane wille dworskie (ul. Mickiewicza 40,38,36) wybudowane na przełomie 3. i 4. ćwierci XIX w., z przeznaczeniem dla urzędników dóbr suskich.

Idąc dalej ul. Mickiewicza dotrzemy do stacji kolejowej, gdzie zamykamy pętlę spacerową.