TRASA VII – Zawoja Widełki – Hala Barankowa – Hala Kamińskiego – Mędralowa – Przełęcz Jałowiecka – Zawoja Czatoża – Zawoja Widełki Powiatsuski 10 lutego 2022

Przebieg trasy:

Zawoja Widełki (ok. 640 m n.p.m.) – Hala Barankowa (ok. 800 m n.p.m.) – Hala Kamińskiego (ok. 1100 m n.p.m.) – Mędralowa (1169 m n.p.m.) – Przełęcz Jałowiecka (998 m n.p.m.) – Zawoja Czatoża – Zawoja Widełki (ok. 640 m n.p.m.)

Czas przejścia: 3 godz. 45 min.

Interesująca trasa wiodąca przez omijane często przez turystów – ze względu na sąsiedztwo znacznie bardziej popularnej Babiej Góry – południowo-zachodnie krańce Podbabiogórza. Na szlaku najdalej wysunięty na północ punkt Słowacji – Mędralowa oraz widokowa Hala Kamińskiego, a w sezonie dodatkową atrakcją jest kulturowy wypas owiec na Hali Barankowej.

Początek trasy w Zawoi, na rozwidleniu dróg na tzw. Widełkach (lub Małych Widełkach). Za znakami czarnymi, żółtymi i zielonymi kierujemy się w stronę centrum Zawoi, idąc przez przysiółek Składy. Wkrótce, wraz ze szlakiem czarnym, skręcamy w odchodzącą w lewo boczną drogę. Opuściwszy asfalt, podchodzimy wzdłuż potoku między ostatnimi domami osiedla, później przez las. W końcu wychodzimy na skraj Hali Barankowej, na której każdego lata odbywa się wypas owiec, a w stojącej tu bacówce można nabyć produkty owcze.

Na rozdrożu opuszczamy szlak czarny i idziemy dalej za znakami żółtymi. Czeka nas teraz dłuższe podejście, najpierw zacienionym wąwozem, później odcinkami rzadkiego lasu bukowego i powoli zarastających wiatrołomów. W końcu przecinamy pas lasu i wychodzimy z niego na północno-wschodni kraniec Hali Kamińskiego. Dołącza tu do naszego żółtego szlak czarny z Zawoi Czatoży. Mijamy szczyt Magurki, a następnie schodzimy krótko do węzła szlaków w najbardziej widokowej części hali, z której ładnie prezentuje się nieodległa Mędralowa, a także Beskid Śląski z najwyższym Skrzycznem oraz grupa Magurki Wilkowickiej i Czupla w Beskidzie Małym.

Idąc nadal za znakami żółtymi, którym początkowo towarzyszą zielone, przez buczynę, dochodzimy do głównego grzbietu Beskidu Żywieckiego i granicy polsko-słowackiej. Jest to najdalej wysunięty na północ punkt Republiki Słowackiej. Warto podejść stąd kilkaset metrów w prawo za znakami czerwonymi na główny wierzchołek Mędralowej.

Obejrzawszy widok ze szczytu, cofamy się kilkaset metrów i idziemy dalej czerwonym Głównym Szlakiem Beskidzkim, schodząc stromo przecinką graniczną. Wkrótce z lewej dochodzi szlak zielony, z którym niedawno się rozstawaliśmy. Za znakami czerwonymi i zielonymi  kontynuujemy zejście na Przełęcz Jałowiecką Północną (998 m), na której najpierw w prawo odchodzi słowacki szlak żółty do Orawskiej Polhory a 100 m dalej, w lewo – szlak czarny, który wybieramy, kontynuując wędrówkę z pięknym widokiem na masyw Babiej Góry.

Za znakami czarnymi schodzimy stromo, początkowo przez wyrąb, a następnie wysoki las bukowy, na dno doliny jednego ze źródłowych potoków Skawicy. Idziemy dalej w dół doliny, mijając kilka rozdroży. Na jednym z nich dołącza z prawej szlak żółty. Jeszcze niżej – kolejne rozwidlenie, na którym rozstajemy się ze szlakiem czarnym, skręcającym w lewo. Idziemy nadal drogą na wprost za znakami żółtymi, dochodząc do pierwszych domów os. Czatoża w Zawoi. Po kilku dalszych minutach mijamy po prawej bardzo ciekawy zespół trzech piwniczek oraz prostą dzwonnicę loretańską. Stąd jeszcze ok. 1 km marszu drogą do skrzyżowania w Zawoi Widełkach, gdzie rozpoczynaliśmy naszą wycieczkę.