TRASA II -Krzeszów – Żurawnica – Lipska Góra – Sucha Beskidzka Powiatsuski 10 lutego 2022

TRASA II -Krzeszów – Żurawnica – Lipska Góra – Sucha Beskidzka

Przebieg trasy:

Krzeszów (ok. 520 m n.p.m.) – Żurawnica (ok. 715 m n.p.m.) – Lipska Góra (625 m n.p.m.) – Sucha Beskidzka (ok. 345 m n.p.m.)

Czas przejścia: 3 godz. 25 min.

Krótka trasa, idealna jako „rozgrzewka” przed wyprawami w wyższe partie Podbabiogórza. Na szlaku kilka uroczych zakątków oraz bardzo ciekawa formacja skalna na Żurawnicy – Kozie Skały.

Początek trasy przed kościołem w Krzeszowie. Napotykamy tu szlak zielony, którym będziemy wędrować podczas całej wycieczki. Idziemy na wschód, początkowo lokalną drogą asfaltową biegnącą wśród domów wsi, oglądając rozległą panoramę na Beskidy: Mały, Śląski i Żywiecki. Opuściwszy zabudowania wchodzimy w las, a następnie podchodzimy, przecinając widokową polanę i przekraczając grzbiet Żurawnicy. Na prawo od wąskiej ścieżki, którą wędrujemy, zaczynają pojawiać się malownicze wychodnie piaskowca – Kozie Skały. Dochodzimy do skrzyżowania szlaków i odtąd idziemy za znakami zielonymi i czerwonymi wzdłuż grzbietu i skalnego grzebienia. Po pewnym czasie schodzimy na uroczą przełączkę, na której stoi kilka zabudowań maleńkiego os. Carchel, należącego do Tarnawy Dolnej oraz ładna kapliczka.

Za przełączką ponownie wchodzimy w las i docieramy do rozdroża, na którym opuszczamy szlak czerwony i idąc nadal za znakami zielonymi mijamy wierzchołek Gołuszkowej Góry (715 m n.p.m.), a następnie schodzimy na przełęcz Lipie przez pola ze wspaniałym widokiem na Beskidy z królującą na ostatnim planie Babią Górą. Za przełęczą i domami osiedla Lipie, wchodzimy w rzadki las i po kilkunastu minutach stajemy na szczycie Lipskiej Góry. Czeka nas teraz strome zejście lasem aż do domów os. Kułasówka i osiedlowej drogi asfaltowej. Nieco dalej przekraczamy most na rzece Stryszawce oraz tory linii kolejowej Sucha Beskidzka – Żywiec, skręcamy w lewo i po dziesięciu minutach marszu ul. Mickiewicza dochodzimy do stacji kolejowej w Suchej Beskidzkiej, gdzie nasza wycieczka się kończy.